Zespołowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
- Szczegóły
- Odsłony: 1634
ZESPOŁOWE I INDYWIDUALNE ZAJĘCIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE
Dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat organizuje się zajęcia rewalidacyjno–wychowawcze w formie zespołowej lub indywidualnej. Zajęcia odbywają się według opracowanych dla każdego uczestnika i dostosowanych do indywidualnych możliwości psychofizycznych Indywidualnych Programów Rewalidacyjno -Wychowawczych. Zajęcia rewalidacyjno -wychowawcze prowadzone są zespołowo na terenie szkoły lub indywidualnie w szkole, jak i w domu ucznia.
GŁÓWNE CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO -WYCHOWAWCZYCH
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Podczas zajęć odpowiednio ukierunkowana aktywność wychowanków sprzyja:
- Nauce nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Kształtowaniu sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika.
- Usprawnianiu ruchowym i psychoruchowym w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianiu orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
- Wdrażaniu do osiągnięcia optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.
- Rozwijaniu zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowemu poznawaniu tego otoczenia, nauce rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowaniu umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
- Kształtowaniu umiejętności współżycia w grupie.
- Nauce celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 uczestników zajęć. Godzina zajęć trwa 60 minut. Minimalny wymiar zajęć wynosi: 20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie –w przypadku zajęć zespołowych i 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie –w przypadku zajęć indywidualnych.
Zajęcia Rewalidacyjno-Wychowawcze to jedna z ofert edukacyjnych naszej placówki Obecnie szkoła organizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w 9 oddziałach oraz indywidualne zajęcia rewalidacyjno -wychowawcze, którymi objętych jest 18 dzieci. Zajęcia indywidualne odbywają się na terenie szkoły jak również w warunkach domowych. W pracy rewalidacyjno-wychowawczej wspieramy rozwój psychomotoryczny naszych wychowanków opierając się między innymi na takich metodach, technikach i formach pracy, jak metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Programy AktywnościM.Ch. Knillów, metoda stymulacji polisensorycznej, wg pór roku „Poranny Krąg” , wspomagające metody kierowania ruchem, naśladownictwo, różne formy zabaw plastycznych, m.in. metodę malowania dziesięcioma palcami, muzyczno-rytmicznych, zabaw paluszkowychi innych. Wdrażamy naszych uczniów do samodzielności na miarę ich możliwości, aby już dziś kreować ich godną przyszłość. Szkoła organizuje zajęcia specjalistyczne w zakresie:
- terapii logopedycznej,
- rehabilitacji ruchowej,
- dogoterapii,
- felinoterapii (kototerapii),
- terapii integracji sensorycznej,
- zajęć umuzykalniających.
Nasi uczniowie korzystają z Sali Doświadczania Świata, gdzie stymulowane są wszystkie zmysły. Uczniowie sami wybierają rodzaj aktywności, który w danej chwili najbardziej zaspokaja ich potrzeby. Wspomaganie rozwoju uczniów z głęboką niepełnosprawnością wymaga od naszych oligofrenopedagogów szczególnej empatii oraz ciągłego poszukiwania odpowiednich metod, technik i form pracy. Dlatego też w pracy z dzieckiem, oprócz specjalistycznego zaopatrzenia rehabilitacyjnego często wykorzystywane są pomoce wykonane według autorskich pomysłów nauczycieli. Dostarczają one zróżnicowanych wrażeń zmysłowych, pozwalają na rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz wyzwalają spontaniczną aktywność uczniów. Uczestnictwo w zajęciach oraz udział wżyciu szkolnym sprzyjają rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu, psychoruchowemu. Dzieci czują się bardziej radosne, a rodzice mniej osamotnieni w problemach związanych z codzienną opieką i wychowaniem. Uspołeczniamy i integrujemy naszych uczniów angażując ich w przeróżne przedsięwzięcia np. jasełka, bal karnawałowy, przedstawienia okolicznościowe. Staramy się, by czas spędzony na zajęciach był dla naszych uczestników maksymalnie wykorzystany, by prowadzona stymulacja sprawiała przyjemność i dawała pozytywne odczucia naszym podopiecznym, bo nagrodą dla nas -nauczycieli jest zawsze uśmiech dziecka.