Terapia neurologopedyczna
- Szczegóły
- Odsłony: 6440
Komunikacja międzyludzka to sprawność, która determinuje rozwój poznawczy każdego człowieka, wpływa na jego relacje społeczne i daje mu możliwość przeżywania i wyrażania siebie. Problemy komunikowania się dzieci mają ogromny wpływ na możliwość prowadzenia z nimi skutecznej edukacji. W konsekwencji ograniczają im szansę na choćby częściowo samodzielne dorosłe życie. Dlatego tak bardzo ważne jest podjęcie jak najwcześniej oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na rozwój komunikacji.
Od jakości komunikacji zależy bardzo wiele. Dlatego tak istotne jest dla nas indywidualizowanie metod i oddziaływań, dostosowywanie ich do potrzeb każdego ucznia.
Każdy wychowanek traktowany jest u nas wyjątkowo.
Jesteśmy w stanie postawić właściwą diagnozę ucznia i podjąć się terapii zaburzeń jego mowy.
Nasi specjaliści to wykwalifikowany zespół logopedów i neurologopedów oferujący rzetelną pomoc. Jesteśmy przygotowani do pracy z każdego rodzaju problemem z zakresu zaburzeń komunikacyjnych.
NEUROLOGOPEDA
Kompetencje związane z mową ? zdobywamy i rozwijamy od momentu urodzenia i tak przez całe życie. Zdarza się jednak czasem tak, że w wyniku jakiegoś nieszczęśliwego wypadku, urazu mechanicznego, guza mózgu nabyte umiejętności mowy niestety zanikają, mowa przestaje być wyraźna, płynna, zrozumiała. Występują problemy z przypominaniem sobie słów, układaniem słów w odpowiedniej kolejności w zdaniu, ale także z rozumieniem mowy.
Rolą neurologopedy jest pomoc tym, którzy z rożnych przyczyn nie nabyli lub utracili zdolności komunikacyjne. Neurologopeda stara się pomóc również tym uczniom, dla których porozumiewanie się z ludźmi za pomocą języka jest źródłem lęku i frustracji.
Terapia neurologopedyczna dostosowana jest do indywidualnych potrzeb, możliwości i oczekiwań ucznia.
Neurologopeda zajmuje się diagnozą oraz terapią logopedyczną nieprawidłowej wymowy, zaburzeń mowy i komunikacji o różnej etiologii m.in. autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia mowy o typie afazji, z dziećmi z zaburzeniami genetycznymi, dziecięcym porażeniem mózgowym. Pracuje z uczniami ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Metody, którymi pracujemy w naszych gabinetach są zawsze dobierane stosownie do wieku i umiejętności ucznia.
Każde zajęcia są dokładnie przemyślane i realizowane według zamierzonego planu do osiągnięcia postawionych sobie w pracy celów. Cele te wynikają z dokładnej diagnozy zaburzeń, umiejętności i możliwości każdego ucznia.
Wykorzystujemy między innymi:
- metody stymulacyjne oparte na zabawie
- ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny oraz prawidłową analizę i syntezę słuchową i wzrokową
- alternatywne i wspomagające metody komunikacji tzw. AAC min. PECS, PCS, MAKATON
- ćwiczenia usprawniające funkcje aparatu oddechowego i artykulacyjnego
- metody oparte na łączeniu wzorców ruchowych z pojawieniem się dźwięków mowy
- ustno-twarzowa terapia regulacyjna Castillo Moralesa oraz wszelkiego rodzaju masaże logopedyczne
- profilaktyczne ćwiczenia i zabawy logopedyczne zapobiegające wadom wymowy i głosu
WWR W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości w rozwoju małego dziecka należy natychmiast udać się po poradę do specjalisty. Wczesne zdiagnozowanie problemu i rozpoczęcie terapii często pozwala na wyrównanie wszelkiego rodzaju deficytów. Wczesne dzieciństwo to czas największej plastyczności umysłu a więc jest to czas na zdobywanie największych i najbardziej znaczących umiejętności komunikacyjnych, poznawczych i ruchowych.
Logopeda dokładnie przygląda się mocnym stronom dziecka, jego możliwościom i potrzebom. Dostosowujemy metody i formy terapii indywidualnie do każdego dziecka uwzględniając wyżej wymienione aspekty. Warto przyjrzeć się bliżej niepokojącym zachowaniom dziecka i poddać się wczesnym oddziaływaniom wspomagającym rozwój dziecka. Zdobyte umiejętności we wczesnym dzieciństwie są bazą do dalszego rozwoju.
Neurologopeda: Izabela Piotrowska