Gimnastyka korekcyjna
- Szczegóły
- Odsłony: 6468
"Celem gimnastyki korekcyjnej jest pomoc dziecku w realizowaniu jego własnego typu morfologicznego, a nie dążenie do kształtowania go na wzór i podobieństwo wyimaginowanego ideału postawy". (M.Kutzner-Kozińska)
W Zespole Szkół nr 3 we Włocławku prowadzone są zajęcia z zakresu gimnastyki korekcyjnej, które odbywają się na terenie szkoły. Założeniem gimnastyki korekcyjnej jest kształtowanie i utrwalanie nawyku prawidłowej postawy. W trakcie zajęć korygowane są następujące wady:
- skolioza,
- plecy okrągłe,
- plecy wklęsłe,
- plecy wklęsło-okrągłe,
- plecy płaskie,
- klatka piersiowa kurza,
- klatka piersiowa lejkowata,
- koślawość kolan i stóp,
- płaskostopie.
Gimnastyka korekcyjna ma na celu:
- eliminowanie wad postawy,
- działanie profilaktycznie,
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy.
Aby zapobiec wadom postawy u dzieci należy dostarczyć dzieciom zorganizowane formy aktywności ruchowej w rozszerzonym wymiarze i wprowadzić elementy gimnastyki korekcyjnej w formie odpowiadającej ich wiekowi i możliwościom psychoruchowym. Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:
- Wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy: w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych.
- Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę - głównie mięśnie grzbietu i brzucha, stabilizujące kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową.
- Profilaktyka występowania wad kończyn dolnych, głównie płaskostopia poprzez wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy.
Dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów przez:
- dobór ćwiczeń korekcyjnych, ściśle dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka i określonej wady postawy,
- zastosowanie urozmaiconych i oryginalnych form ćwiczeń środków dydaktycznych, przyrządów i przyborów,
- ścisłą współpracę nauczyciela z rodzicami, pielęgniarką szkolną oraz wychowawcami,
- wyzwalanie radości u dzieci w czasie zajęć, eksponowanie ich osiągnięć i postępów,
- miłą i przyjazną atmosferę podczas ćwiczeń.