Arterapia
- Szczegóły
- Joanna Kaczorowska
- Odsłony: 5988
Joanna Kaczorowska
Arteterapia to terapia przez sztukę. Rozumie się ją, jako terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki w procesie czynnej lub biernej aktywności twórczej. Stanowi ona atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży, wyrabia nawyki estetyczne, uczy kontaktu ze sztuką użyteczną, umacnia wiarę we własne zdolności i możliwości, kształtuje dążenie do indywidualności.
Arteterapeuta poprzez świadome działanie artystyczne pozwala na rozwiązanie wielu problemów. Wykorzystuje do celów terapeutycznych formy plastyczne, muzyczne, literackie i teatralne.
Dziecko poprzez wykonywanie rozmaitych czynności doskonali swoje umiejętności manualne i ruchowe. Terapia przez sztukę pomaga mu w poznaniu nowych sposobów widzenia, dzięki czemu może samo ocenić i interpretować nowe zjawiska pojawiające się w jego świecie. Dla dzieci z trudnościami często jest jedyna szansą na komunikację ze światem i innymi ludźmi.
Cel zajęć arteterapeutycznych:
- Pobudzenie wszechstronnego rozwoju ucznia.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych.
- Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.
- Wyposażenie w niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedzę z tego zakresu.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Podnoszenie poziomu samoakceptacji.
- Rozładowanie negatywnych napięć, emocji i agresji.
- Poznanie różnego rodzaju materiałów do wykorzystania w procesie tworzenia.
- Zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie.
- Uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów.
Dziecko poprzez udział w zajęciach:
- wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
- przeżywa sukces,
- czuje się zauważone i docenione,
- nabywa większej pewności siebie,
- podwyższa własny poziom samooceny i samoakceptacji,
- nawiązuje prawidłowe kontakty rówieśnicze,
- zwiększa poziom samoświadomości (działań, zachowań) i akceptacji siebie,
- nawiązuje prawidłowe kontakty z rówieśnikami,
- potrafi podejmować samodzielne decyzje i odpowiadać za nie,
- posiada umiejętność twórczego spędzania wolnego czasu,
- jest wrażliwe na potrzeby innych,
- potrafi pracować w grupie,
- rozwija własną wrażliwość estetyczną.
Praca dzieci na zajęciach