Kototerapia w naszej szkole?
- Szczegóły
- Kategoria: Zespół Szkół Nr 3
- Opublikowano: niedziela, 29.03.2015 19:56
- Anna Siatecka
25 marca br. odbyły się próbne zajęcia z kotem w roli terapeuty. Czy istnieje ktoś, kto nie słyszał o dogoterapii lub hipoterapii? Chyba nie. Ale czy wszyscy wiedzą, że kot także sprawdza się w roli terapeuty. Zwierzak postrzegany przez większość z nas jako indywidualista i outsider chadzający własnymi ścieżkami może być terapeutą równie doskonałym jak pies.
Felinoterapia (z łac. felis – kot, z grec. therapeia - leczenie, opieka), bo tak fachowo nazywa się terapia z udziałem kota, jest znana w Polsce od niedawna. Jednak coraz więcej osób docenia zbawienne działanie doktora kota. Kototerapia, jak każda odmiana zooterapii, polega na kontakcie fizycznym i psychicznym z kotem. Karmienie, czesanie, zabawa ze zwierzęciem powoduje u człowieka dobry nastrój. Stymuluje do okazywania emocji, nazywania i opisania ich. Felinoterapię najczęściej stosuje się w terapii dzieci nadpobudliwych, dzieci z zespołem Aspergera, dzieci autystycznych, dzieci z zespołem Downa, dzieci z zaburzeniami emocji i zachowania, dzieci nieśmiałych, dzieci ze schorzeniami wzroku i słuchu oraz osób starszych. Terapię z udziałem kota można łączyć z biblioterapią oraz terapią pedagogiczną. Kot nie jest zwierzęciem nachalnym, nie narzuca swojej obecności. Dlatego świetnie sprawdza się podczas terapii dzieci z ADHD, kiedy to rozwijana jest u dziecka cierpliwość potrzebna do nawiązania kontaktu z kotem. Ponadto udowodniono, że monotonne kocie mruczenie i różne dźwięki wydawane w celu porozumienia się z człowiekiem działają uspokajająco, rozluźniająco na osoby nerwowe i nadpobudliwe. Przyczyniają się one również do niwelowania stresu. Zajęcia prowadziła pani: Anna Siatecka.